Trade marketing

Marketing stratégia – neked van már?

Aranyszabály: ugyanaz a marketing stratégia egyik üzletnél lehet jó, de a másik boltra lehet nagyon káros is. Tehát a marketing stratégia kidolgozásánál nagyon fontos szempont a piaci helyzet felmerése. Ma minden üzletnek vannak konkurensei, akik napi 24 órában arra törekednek, hogy a vásárlók kegyeit elnyerjék.

Természetesen előfordulhat az is, hogy egy adott településen egyedül vagyunk, de ez a jobbik helyzet.

A marketing stratégiánk éppen ezért függ attól, hogy pozíciónk a vevők fejében milyen helyet foglal el.

Először nézzük meg azt, amikor nem a mi boltunk van egyedül a vásárlók fejében, tehát a piacon van még rajtunk kívül néhány üzlet, akik ugyanazokat a termékeket, vagy legalábbis hasonló termékeket kínálnak. Nézzük meg, hogy ezek között az üzletek között ki az első.

Ennek felderítésére a legegyszerűbb módszer az, ha a konkurens üzletben zárás előtt vásárolunk valamit. Persze megkérhetsz valakit, ha neked ez a feladat kínos, hiszen kis lélekszámú településeken ismerhetik egymást a boltosok.

A vásárlás során a kapott blokk tartalmaz olyan információt, amelyből megtudod, hogy hányadik vásárló voltál.

Nem bonyolult, igaz? DE vigyázat!

Nem elég egyszer megtenni! A Te üzletedben történő vásárlási szokásokat figyelembe véve határozd meg az időközöket. Ez lehet:

  • fizetés napján,
  • hónap végén,
  • hétvégén,
  • hétközben,

a lényeg, hogy egy hónapon belül több napon történjen az adatgyűjtés, hogy egy átlagot lehessen számolni.

Az adatok alapján meg tudod saccolni a konkurens üzletek forgalmát, melyből kiderül, hogy hányadik helyen van a saját boltod a piacon.

Teendők: attól függetlenül, hogy akár első vagy, akár nem, egy valamit mindenképpen meg kell tenned!

Ki kell derítened, hogy mi az oka annak, hogy ezt a pozíciót birtoklod, ezt pedig csak úgy fogod megtudni, ha a vásárlókat megkérdezed. Ezt megteheted személyesen is és írásban is. Kérdezd, meg, hogy mi az, amivel elégedettek és mi az, amivel nem.

Kérdezz rá a kiszolgálásra, az árukészletre, a nyitvatartásra, a kiegészítő szolgáltatásokra (pl. kártyás fizetés, törzsvásárló program, áruvisszavétel, stb.), erősségeidre, gyengeségeidre, mindenre, ami számodra fontos lehet ahhoz, hogy megkülönböztesd az üzletet a többiektől.

Ha ezzel megvagy, akkor jöhet a

marketing stratégia

elkészítése.

Mire használd az információkat?

Felejtsd el az akciós szórólapokat, és kommunikáld a vevőjelölteknek azt, amit megtudtál. Amivel elégedettek, azt mondd el a hirdetésekben, amivel nem elégedettek, arra erősíts rá. Ha kevésnek találták az árukészletet, bővíts, aztán mondd el nekik. Ha panaszkodnak a flegma, pocsék kiszolgálásra, cseréld le az alkalmazottakat! Bizony! Az üzletek sikere 50 % – ban tőlük függ.

Milyen eredmények születhetnek?

Marketing stratégia azoknak, akik piacvezetők

Az egyik opció az, amikor lehagyva a többieket a Te üzleted vezet. Mit csinálnak ilyenkor az üzletvezetők? Általában hátradőlnek egy kényelmes karosszékben és elkezdenek bevezetni olyan intézkedéseket, amelyek megkönnyítik a kiszolgálást, viszont az ügyfelek vásárlási folyamatát megnehezítik.

ROSSZ TAKTIKA!

Ugyanis a többiek pontosan erre számítanak. Neked, aki piacvezető vagy a területeden, ugyanúgy fel kell húznod a kesztyűt, és meg kell dolgoznod azért, hogy ezt a helyet megtartsd. Meg kell védened a piaci pozíciódat! Csakhogy Neked más stratégiát kell alkalmaznod, mint azoknak, akik utánad igyekeznek.

Milyen eszközökkel védheted magad?

Megállás nélkül, folyamatosan lepd meg vásárlóidat valami újdonsággal. Mik lehetnek ezek?

  • Új termékek,
  • az árucikkekhez kapcsolódó figyelmes információk,
  • plusz szolgáltatások.
  • a vásárlás kényelmét biztosító szolgáltatások.
  • nyereményjátékok.

A lényeg, hogy mindig mozgásban legyen az üzlet!

Természetesen miden üzlettípusnál más időközöket jelent a „megállás nélkül, folyamatosan”!

Hidd el, sokkal kisebb erőráfordításba kerül Neked, mint azoknak, akik mögötted vannak a versenyben!

A másik eredmény pedig az, amikor van előtted egy, vagy több üzlet a versenyben. Ne csüggedj, mert egy kis plusz munkával okozhatsz bosszúságot a piacvezetőnek.

Marketing stratégia azoknak, akik nem piacvezetők

Azok az üzletek, akik nem az első helyen vannak, van egy plusz feladatuk is. Nekik azt is meg kell vizsgálni, hogy az első helyezettnek mik az erősségei és gyengeségei. Mit tud ő, amit te nem?

Hidd el, a legbölcsebb dolog, amit megtehetsz, ez az!

Nézd meg a termékeit, a kiszolgálást, a nyitva tartását, az árukészletét, az ártaktikáját, fizetési lehetőségeket.

A lényeg, hogy vizsgáld folyamatosan és találd meg azt, amiben igazán gyenge. Nem kell nagy dolgokra gondolni, mert a legapróbb taktika is fergeteges sikert arathat.

True story: egy üzlet napi + 3 órás nyitva-tartással megduplázta a vevői számát, hiszen a kitolt nyitvatartással elérte a tovább dolgozókat is. Azért ez látványos fejlődés, igaz?

Sok sikert!

Minden vélemény számít!