mot87

A kulcsszóelemzés gyakorlati oldala

A kulcsszóelemzést a keresőoptimalizálás egyik legalapvetőbb lépéseként tartjuk számon, ami elengedhetetlen az optimális látogatottság eléréséhez, ugyanakkor sokszor elmondjuk, hogy egy-egy kulcsszó előkelő pozíciója nem azonos a hatékony keresőoptimalizálással.

Nézzük ezt picit bővebben és világosabban! Ha szöveges tartalmakat készítünk, azok tartalmazni fognak kulcsszavakat és különböző keresőkifejezéseket. Így lesz ez akkor is, ha nem törődünk a szöveges tartalom keresőoptimalizálásával. A kulcsszókutatás viszont épp azt teszi lehetővé, hogy olyan szavakat és keresőkifejezéseket használjunk, amire a legtöbb keresés történik.

Vegyünk egy egyszerű példát:

  • webáruház keresőoptimalizálás
  • webáruház seo
  • webshop keresőoptimalizálás
  • webshop seo

Minden kifejezés tökéletesen ugyanazt takarja, viszont nem azonos a kifejezésekre történő keresések száma. A kulcsszóelemzés feladata megtalálni azt a kifejezést, amire a legtöbb keresés történik és ami ezáltal a legtöbb látogatót eredményezheti. A gyakorlatban mégsem ennyire fekete-fehér, de erre még visszatérünk.

De most jöjjön a Google-csavar!

A Google lelkesen kommunikálja, hogy nem a kulcsszavak használata, hanem az adott szöveges tartalom relevanciája a döntő, tehát elméletileg mind a négy kifejezésre ugyanúgy kellene fejlődnünk és nagyjából ugyanott kellene tartanunk.

A gyakorlat viszont némiképpen mást mutat. A relevancia megítélésében a Google az anyanyelvén jól elboldogul, viszont a magyart kissé töri… Ebből adódóan pedig azt kell látni, hogy a magyar kifejezések esetében még mindig döntő szerep jut a pontos kifejezéseknek és kulcsszavaknak. Tehát ha a „webáruház keresőoptimalizálás” kifejezéssel elöl szeretnénk szerepelni az organikus találat listákon, akkor bizony ezt a kifejezést célzottan kell használnunk mind a szövegben, mind a SEO-ban.

Hogyan fest a gyakorlatban a kulcsszóelemzés?

Minden keresőoptimalizáló cég saját módszerekre esküszik, illetve megvan az a munkafolyamatuk, ami szerint összeállítják a kulcsszóelemzés dokumentációját. Természetesen alapvető szerephez jut a Google AdWords Kulcsszótervező eszköze, de véleményünk szerint hiba csak erre támaszkodni.

Egyrészt nem mutat fekete-fehér adatokat a várható forgalomról, másrészről más tényezők is alakítják egyes kulcsszavak pillanatnyi és jövőbeli keresési statisztikáit: ilyen például a Google Instant is.

Mindezektől függetlenül nem megkerülhető az emberi intelligencia kérdése sem. Szoftverek és adatbázisok vannak a segítségünkre, viszont nem képesek a kreatív ötletre. Nem képesek megmondani azokat a kiugrási pontokat, amelyek lépésről lépésre növelik az organikus forgalom nagyságát.

Hiba lenne azt gondolni, hogy a kulcsszóelemzés egycsapásra elhozza az aranyesőt. Az aranyesőt a tudatos építkezés hozza el. Előfordulhat, hogy egy cikk megírásakor elvégzett kulcsszóelemzés a jövőben csupán napi egy látogatót eredményez. De most gondoljunk csak bele kicsit jobban! A kulcsszóelemzésnek köszönhetően napi egy látogatóval több… Minden nap írunk egy bejegyzést és ha minden íráshoz alapos kulcsszóelemzést végzünk és mindig jól döntünk, akkor minden nap egy plusz látogatóra teszünk szert. Egy év után 365 plusz látogatót érünk el a kulcsszóelemzésnek köszönhetően. Vajon melyik KKV mondana le fütyülve napi 365 plusz látogatóról?

Kulcsszóelemzés a klasszikus tartalomfejlesztésben

Klasszikus tartalomfejlesztés alatt a honlapunk szövegesését, valamint a szakmai cikkeit értjük. Gondoljunk a céges blogokra vagy a különböző szöveges tudásanyagokra. Jelen cikk elején hangot adtam annak az általános véleménynek, miszerint érdemes a főbb kulcsszavakat és keresőkifejezéseket szó szerint használni a szöveges tartalomban, illetve ezekre onsite keresőoptimalizálást végezni.

Amennyiben a forgalmunk jelentős hányadát az organikus keresési találatokból várjuk, ez a megközelítés elengedhetetlen lesz számunkra.

Ám mindenképpen el kell oszlatni a félreértés lehetőségét! A mai napig olvashatók olyan vélemények, miszerint ennyi vagy annyi legyen a kulcsszósűrűség százalékos aránya. Erről szó sincs, a Google ennél sokkal előrébb jár, de még nem tart ott, hogy a szöveg pontos relevanciáját tökéletesen értékelni tudja.

Kulcsszóelemzés a webáruházakban

Ezzel viszont elérkeztünk a keresőoptimalizálás egy igen érdekes fejezetéhez, ami a webáruházak kulcsszóelemzésére vonatkozik. Webshopok esetében abból kell főzni, ami van. Persze meg lehet találni a módját az egyéb tartalomfejlesztésnek, de a webáruházak keresőoptimalizálása rendszerint csakis a termékekre korlátozódik.

Itt viszont felvetődik a faék-egyszerűségű kérdés: egyesszám vagy többesszám? Mindkettő, de mindig lesz egy kedvezményezettebb változat. Előfordulhat, hogy az egyesszám nagyobb forgalommal kecsegtet, de sokkal nehezebb vele előrekerülni, míg a többesszámú változat kevesebb kereséssel rendelkezik, de nagyobb eséllyel kerülhetünk vele top pozíciókba.

Mindez nem csak a webáruházak kulcsszó elemzése kapcsán, hanem általánosságban is elmondható; néha az alacsonyabb forgalommal kecsegtető kulcsszó a sikeresebb, ennek megállapításához viszont nem csak a klasszikus értelemben vett kulcsszókutatásra van szükség, hanem alapszintű konkurenciaelemzésre is.

Összegzés

Összegzésképpen azt mondhatjuk, hogy a professzionális és eredményes kulcsszóelemzés nem csupán a keresési számok összehasonlításából áll, hanem szükséges hozzá az adott kulcsszavakra releváns konkurensek erejének megállapítása is. Ennek köszönhetően érhetjük el honlapunkkal az optimális organikus forgalmat.

Minden vélemény számít!