Parallax

A parallax honlap – Amit tudni érdemes róla

Mi az a parallax honlap, mit tud, miért jó, miért nem jó, kinek lehet megfelelő választás, mitől mászik falra a keresőoptimalizáló? Ilyen és ehhez hasonló kérdéseken keresztül vesézzük ki parallax honlapok jellemzőit.

Mindenekelőtt érdemes tisztázni, mi is az a parallax honlap. Az ilyen weboldalak működésének alapját az adja, hogy a háttérben található képi anyagok görgetése lassabban történik, mint az előtéri képeké. Ez egy érdekes háromdimenziós hatást kölcsönöz a tartalomnak, amit vízszintes és más irányú mozgásokkal tovább lehet fokozni. Íme egy példa, amiből parallax módon tudod meg, miért kell sok gyümölcsöt enned…

A parallax nem teljesen új keletű dolog; valójában 2011-ben jelentek meg az ilyen megoldások. Olyan érzésünk van vele kapcsolatban, mintha a levitézlett flash reinkarnációjaként tért volna közénk. Ha kicsit elmélyülünk a előnyök és hátrányok taglalásában, igen sok közös pontot találunk.

Vitathatatlan, hogy a parallax egy üde színfolt a világhálón. Olyan módon teszi lehetővé a történetbe foglalt mondandó közlését, amit más technikákkal aligha tudnánk megvalósítani. Szóval lehet kreatívkodni. Ez mindenképpen pozitívumként értékelhető.

Ellenben a lassú betöltődés, a mobil verziók hiánya és a tartalmi korlátok gyakorlatilag ellehetetlenítik, hogy versenyképes honlapokat építsünk általuk.

Mégis jó választás lehet egyes „névjegykártya” vagy landing honlapok elkészítéséhez, amely látogatottságát nem szeretnénk az organikus forgalomra alapozni. Tehát az ilyen oldalak forgalmát a közösségi médiából, kattintásalapú reklámokból vagy egyéb offline és online hirdetésekből kell megvalósítanunk.

A parallax és a SEO

Mint már kiderült, a parallax és a SEO nehezen összeegyeztethető fogalmak. Mivel jellemzően egyoldalas tartalmakról van szó, nehéz elképzelni, hogy egyetlen árva oldal versenyképes lehet a konkurencia honlapjával szemben, amely 500 hasznos szakmai cikket vonultat fel.

A világhálón számos írás született már azokról a technikákról, amelyek félig-meddig SEO-baráttá idomítják ezeket az oldalakat. Láthatunk példákat különálló URL struktúrára bontott tartalomról és Jquery technológiáról is.

Összességében a honlap „darabolása” megoldható, különböző URL-ek alatt helyezhetjük el a szöveges tartalmakat, azokat fejléc adatokkal és egyéb SEO tényezőkkel láthatjuk el. A megfelelő tartalomszolgáltatás viszont nehezen oldható meg.

Bátran kijelenthető, hogy a parallax nem ideális megoldás azok számára, akik az organikus forgalomból szeretnének magas látogatottságot elérni. Ez egy kompromisszumos megoldás, ami új lehetőségeket is jelent, de mindenképpen számolni kell a korlátaival.

Minden vélemény számít!