mot103

Temessük-e a hírlevelet?

A hírlevél szó hallatán a legtöbbünknek feláll a szőr a hátán, noha legális formájában a direkt marketing egyik leghatékonyabb és legnagyobb létjogosultsággal bíró eleméről van szó.

Sajnos bevált gyakorlattá vált a kéretlen reklámlevelek küldözgetése, amelyek sokszor nem csak kéretlenül és nagy számban érkeznek a postaládánkba, de még ízléstelenek is. A küldőik mindent elkövetnek néhány kattintásért annak reményében, hogy valakit sikerül megvezetniük az eladhatatlan termékeikkel és szolgáltatásaikkal kapcsolatban.

Hogyan néz ki a legális hírlevél?

A recept egyszerű: azoknak a felhasználóknak küldünk hírlevelet, akik igénylik, illetve leiratkozási lehetőséget biztosítunk, amit bármikor megtehetnek, az alkalmazott címlistát pedig a hatályos adatvédelmi szempontok szerint kezeljük.

Az ilyen módon épített hírlevél lista rendkívül értékes, hiszen csak olyan személyek szerepelnek rajta, akiket érdekel a tevékenységünk. Gondoljuk végig, vajon melyik listától várhatunk nagyobb konverziót:

  • egy 1000 fős irreleváns csoporttól vagy
  • egy 100 fős érdeklődő közösségtől?

A válasz adja magát a kérdésre, természetesen csakis az érdeklődő rétegtől várhatunk kapcsolatfelvételt vagy vásárlást. Az esetek többségében az irreleváns közösség konverziós rátája tulajdonképpen statisztikai piszok.

Legális hírlevél listát építeni viszont nem könnyű feladat. Minél inkább réteg-szolgáltatást kínálunk, minél specifikusabb a termékünk, annál nehezebb. De nem érdemes feladni, hiszen némi rutinnal és kitartással a hírlevél hatékony marketing eszközzé tehető.

A módszerek

Az általánosan bevett gyakorlat nem más, mint a honlapokon kihelyezett „iratkozz fel a hírlevelünkre” lehetőség. A honlapok tulajdonosai innen várják a csodát, de ez önmagában még relatív magas látogatottság esetén sem hoz gyors eredményt. Persze kérdés, hogy mit tekintünk relatív magas látogatottságnak egy céges honlap esetében.

Így tehát különböző megoldásokhoz kell nyúlnunk, ha hizlalni szeretnénk a levelező listánkat. Sokan regisztrációt kérnek a honlapjuk bizonyos felületeinek megtekintéséhez. Ez egy működő és hatékony megoldás lehet, amennyiben a nyilvánosan nem hozzáférhető anyag kellően minőségi és vonzó.

Más esetekben letölthető anyagokat ígérnek, amit a hírlevélre való feliratkozással igényelhetünk. Ilyenkor rendszerint automatikusan megérkezik a szóban forgó fájl a postaládába. Ugyanez az elv érvényesül az online tanfolyamok esetében, amikor a hírlevélre való feliratkozásért cserébe hasznos tudásanyagokat biztosítanak számunkra.

Ezeknek a módszereknek köszönhetően létrejön egy kapcsolati bázis, aminek kihasználása már csak a mi kezünkben van. Kérdés viszont, hogy általánosságban véve a hírlevél hatékony-e.

Pro és kontra

A hírlevelek ellen szól az általános ellenszenv. Túl sok már a hírlevél, pontosabban túl sok a kéretlen hírlevél, ezért a többségük olvasatlanul megy a kukába. Ezt elkönyvelhetjük járulékos veszteségnek, viszont így is eljutunk a feliratkozók bizonyos százalékához.

Amennyiben a feliratkozók érdeklődnek a szolgáltatás és a téma iránt, az esetben több időt töltenek olvasással. Ám hogy ez így legyen, nekünk is be kell segítenünk.

Tartsuk szem előtt, ha hírlevelet készítünk…

Tartsuk szem előtt, ha hírlevelet készítünk, hogy a hírlevelet a honlapokhoz hasonlóan monitoron fogják olvasni, így a tördelés és a webergonómia ez esetben is fontos szerephez jut.

Ennek érdekében alkalmazzuk a színeket és használjuk ki a szerkesztési vizuális lehetőségeinket, de ne essünk túlzásokba! A túldíszítettség itt ugyanolyan zavaró, mint a honlapoknál.

A hírlevelek esetében a tárgy mező jelenti azt, amit a cikkek esetében a cím: felkelti a figyelmet és kattintásra ösztönöz, ám a hatásvadász tárgy mezővel itt nem sokra megyünk. Hiába a hangzatos kedvcsináló, ha egészen mást kap, mint amire számított. Így hát a tárgymezőt inkább célratörően fogalmazzuk meg, mintsem az olvasóink idejét pocsékoljuk számukra érdemtelen információkkal.

A rendszeresség növeli a bizalmat, de a kiküldés ne legyen túl gyakori, de túl ritka sem. A kiküldés periódusait alakítsuk a mondandónkhoz! Ha kevés mondandónk van, ne küldjünk rizsát e-mailben!

Sőt, maga a hírlevél tartalma a legfontosabb tényező, amit prioritásként kell kezelnünk! A tartalma az, ami a bizalmat növelheti a szolgáltatásunk vagy a termékünk iránt, a tartalom kötheti le az olvasó figyelmét és győzheti meg arról, hogy velünk jár a legjobban. Rajtunk áll, hogy a potenciális ügyfelekből képesek vagyunk-e valós ügyfeleket kovácsolni, vagy pedig hagyjuk kicsúszni a markunkból a lehetőséget.

Minden vélemény számít!