mot51

9 tipp, amitől sikeres lesz a honlapod – konverzió, webergonómia, user interface

Honlapot készíteni lehet jól és rosszul, még jobban és még rosszabbul. A felső kategóriás honlapkészítés összetett és megtervezett folyamat, amely túlmutat a grafikai és kódi követelményeken.

A sikeres honlapok felépítése és tulajdonságai tudatos tervezés és sok éves tapasztalat útján készülnek. Ám ha sikeres honlapokról beszélünk, nem mehetünk el a webergonómia és a konverziónövelés tárgyköre mellett.

Az alábbiakban olyan tippekkel szolgálunk, amelyek nagymértékben megnövelhetik egy honlap hatékonyságát és eredményességét. Önmagában egyetlen paraméter nem képes felvirágoztatni egy szunnyadó honlapot, viszont ezek tömeges használata meglepően hatékony javulást eredményez.

1. A hasábok elrendezése

Amióta honlapokat készítünk, azóta szövegeket is helyezünk el rajtuk. Ez önmagában egyetlen kérdést szül: hogyan helyezzük el és építsük fel a szöveghasábokat?

A legalapvetőbb kérdésről van szó, hiszen szinte minden konverzióképes oldal rendelkezik szöveges tartalommal. A több hasábból felépített tartalom megosztja az emberi szem figyelmét és tévelygünk közöttük, keressük a számunkra fontos információkat.

Emiatt az alapvető ajánlás úgy szól, hogy a szöveges tartalmat egyetlen oszlop segítségével építsük fel, amelynek a végpontján elhelyezzük a felhívást a konverzióra (angolul kifejezéssel élve: call to action).

Az emberi figyelem ily módon egyetlen irányba haladhat, fentről lefelé, egyenesen a felhívás felé.

2. Figyeljünk a szöveges tartalmak tördelésére!

A szöveges tartalmak tördelése, illetve folytonosságuk látszatának megőrzése abban az esetben indokolt, ha a szöveges tartalom nagysága túlnő a hajtáson, azaz csak görgetéssel érhető el a teljes felülete.

Ezekben az esetekben rendkívül fontos a bekezdések közötti távolság, ugyanis nagy távolság esetén a látogató tévedésből bármely bekezdés után abbahagyhatja a szöveg olvasását vagy áttekintését, ily módon pedig nem jut el a felhívásunkig.

3. A nagyobb szövegtömbök sem okozhatnak problémát!

Számos oka lehet, amiért egy konverziócélú honlapon nagyobb szövegmennyiséget helyezünk el. Rendszerint az a legegyszerűbb magyarázat ennek okára, hogy szükségesnek látszik az adott szolgáltatással kapcsolatos információk alapos tárgyalása, de néhányan a keresőoptimalizálási szempontok miatt is a bővebb tartalom mellett döntenek.

Ilyenkor a sok bába között elveszhet a gyerek, épp a legfőbb célunkat nem érjük el, azaz a potenciális ügyfelek „elfelejtenek” kapcsolatba lépni velünk.

Ilyenkor a hajtás feletti részen – amelyet görgetés nélkül is láthatunk a honlapból – elhelyezünk egy felhívást az akcióra, illetve egy másik, rendszerint más formában közölt felhívást is készítünk közvetlenül a szöveg alá.

Rendszerint a felső elemet vesszük szolidabbra, az alsó pedig egy határozott, prominens megjelenést mutat.

4. Mondja el más, milyen jók vagyunk!

Ha valamiben igazán jók vagyunk, azt nem kell véka alá rejteni, sőt! Hadd tudja meg a világ, hogy milyen minőséges szolgáltatást végzünk, ám ha ezt mi magunk mondjuk el, a hatékonysága nem lesz tökéletes. Szokták mondani, az öndicséret hiteltelen.

Válasszuk a másik módszert, amikor az ügyfeleink saját szavaikkal alkotnak véleményt a szolgáltatásunkról. Nagyon fontos, hogy ezt saját névvel, cégnévvel és lehetőleg fényképpel tegyék, vállalva a saját identitásukat és véleményüket.

Ne feledkezzünk meg a megfelelő módon a megfelelő formában elhelyezett „call to action” elemről sem!

5. Használjuk az ajándék erejét!

Iratkozz fel a hírlevelünkre! – hogy hangzik? Barátságosabb, ha a feliratkozóinkat ajándék tudásanyaggal vagy más aprósággal lepjük meg.

Ez a fajta konverziónövelési technika igen elterjedtté vált Magyarországon is, a felhasználók már hozzászoktak és sajnos sokszor csalódniuk is kellett. Mi legyünk igényesebbek és nagyvonalúbbak! Olyan ajándékot adjunk át, amit hasznosítani tudnak és amelyből tényleges hasznuk származhat.

Ha például egy letölthető tudásanyagot kínálunk ingyen, akkor az legyen minőséges munka. Máskülönben hogyan építhetünk ügyfélkört?

6. Növeljük a bizalmat a termékünk iránt!

Szintén a webáruházak esetében jelent hasznos konverziónövelési lehetőséget a termék iránti bizalom erősítése. Ennek a legegyszerűbb módja, ha egy apró matricát helyezünk el rajta, amely jelzi, hogy hol készült a termék.

A probléma értelemszerűen akkor jelentkezik, ha az általunk forgalmazott termékek Kínában készülnek. Akkor ezt a trükköt inkább ne alkalmazzuk! Viszont a „Made in EU” vagy a „Made in Germany” logó már sokkal inkább bizalomgerjesztő.

7. Tegyük egyértelművé a linkjeink szerepét!

Számos honlap esetében láthatunk olyan menüstruktúrákat, ahol a megszokott klasszikus megjelenést külön kiemelésekkel „gazdagítják”, ezáltal a látogató elvész a menüszerkezetben.

A menük legyenek egyértelműek! Jelöljük az aktív menüpontot más színnel, de ne építsünk karácsonyfát a sokféle szín és háttérszín felhasználásával. Ha a szerintünk fontos menüket külön kiemeljük pirossal, narancssárgával vagy más intenzív színnel, akkor épp a menü logikáját és követhetőségét veszítjük el.

A menü alapvető vizuális megjelenése elég közlést jelent a látogató számára, hogy hova miért kattintson, nem kell egyes elemeket külön színeznünk.

8. A kiemelt termék ereje

Az emberi agy csodálatos világa olykor-olykor a webmester vagy a honlaptulajdonos javára fordítható. Így van ez a megfelelően kezelt kiemelt termék opcióval is.

Az elmélet lényege, hogy valamely terméket kiemeltként nagyobb méretben kezelünk, mellette pedig értelemszerűen kisebb méretben megjelenítjük a kapcsolódó termékeket, összesen két vagy három darabot. Ez alkalmazható minden egyes termékoldalon.

Ezzel az apróbb trükkel felhívjuk a figyelmet a kiemelt termékre (végül is minden termék kiemelt, csak nézőpont kérdése), ami akkor is pozitív, ha nem felel meg a vásárlónak, ugyanis akkor a hasonló termékekre terelődik a figyelme. Ez a konverzióoptimalizálási megoldás elsődlegesen webáruházak esetében alkalmazható.

9. Legyen erős kontraszt a felhívás és a környezete között!

Amikor egy felhívást helyezünk el egy adott cselekvésre (kosárba helyezés, kapcsolatfelvétel, feliratkozás a hírlevélre, stb.), akkor elsődleges figyelmet kell szentelnünk magának a felhívásnak a grafikai megjelenésére, illetve a környezetéhez viszonyított kontrasztjára.

Ha ez nem történik meg, akkor értelemszerűen elvész a felhívás lényege, a látogató figyelme elsiklik felette. A színek és kontrasztok megválasztására egész sor szakirodalom készült, de léteznek olyan szoftverek is, amelyek ebben jelentenek segítséget.

A kérdés a színeknél kissé bonyolultabb, hiszen az árnyékolásnak és magának a felület elhelyezésének is komoly pszichológiája van. Ezek valójában kutatásokon alapú tanulmányokból ismerhetők meg, melyeket érdemes komolyan venni, ha sikeres honlapot akarunk.

Az itt felsorolt tippek és javaslatok csupán a konverziónövelés egy apró szeletkéjét teszik ki. Hamarosan újabb konverzió jellegű ajánlások következnek.

Minden vélemény számít!