Sikeres vállalkozás-biztos, hogy csak pénz kérdése?

3 Praktikus Tanács, Hogyan Válhatsz Innovatív Vezetővé

Múlt héten kaptam néhány kérdést a HVG-től. A héten megjelenő tematikus KKV mellékletükbe kérték, hogy beszéljek a szektor képzési, oktatási lehetőségeiről, ezek fontosságáról. Az általam elmondottak az újságban természetesen szerkesztett formában jelennek majd meg. Alább olvashatóak az egyes kérdésekre adott teljes válaszaim.

Biztos, hogy a siker csak pénz kérdése?
Biztos, hogy a siker csak pénz kérdése?

Milyen képzés keretében lehet vállalkozónak tanulni? Egyáltalán lehetséges-e az iskolapadban az ehhez szükséges tudást elsajátítani?

Ahhoz, hogy valaki sikeres vállalkozó lehessen, véleményem szerint két, egymástól elkülöníthető területen van szüksége tudásra: az egyik a saját szakmájának kiváló ismerete (hiszen ezt szeretné eladni a piacon), a másik pedig a vállalkozás működtetéséhez, vezetéséhez szükséges tudás. Ez utóbbit oktatják felsőoktatási képzés keretein belül, OKJ-s tanfolyamokon, és egyéb oktatásokon is.

Szerintem egy vállalkozás vezetéséhez szükséges tudást nem lehetséges kizárólag az iskolapadban megszerezni. Az alapokat meg lehet, és meg is kell tanulni, a megszerzett tudás alkalmazását viszont csak a gyakorlatban lehet elsajátítani. Ezzel kapcsolatban még egy dologra hívnám fel a figyelmet: nem létezik „univerzális”, minden vállalkozás vezetésére a gyakorlatban is alkalmazható megoldás, még a KKV-k világában sem.

Ezt saját vállalkozói képzésünkön is mindenkinek elmondjuk: egy ilyen oktatásban meg lehet szerezni az alapokat, azt, hogy vállalkozóként mire kell, hogy rálátásunk legyen, ami egy adott döntési helyzetben segít abban, hogy jól tudjunk dönteni. A megszerzett tudást mindig az adott vállalkozásra kell adaptálni.

Mennyire szükséges a gyakorlat mellett az állandó képzés, továbbképzés?

      Bizonyos szakmákban (hogy egy hozzánk nagyon közel álló példát említsek: könyvelés) elengedhetetlen, máshol kevésbé gyorsan változnak, frissülnek a szakmai ismeretek. Ha vállalkozóként valaki saját maga csinálja a marketinget, az értékesítést, akkor leginkább saját érdeke, hogy ezekben a témákban naprakész legyen: azok az eszközök, módszerek, melyek egy éve, vagy pár hónapja még eredményesek voltak, mára elavulttá válhatnak. Így elengedhetetlen az új ismeretek, új információk megszerzése.

Mit kell tudnia egy kis- és középvállalkozónak az irányítás, vállalatvezetés területén? 

A teljesség igénye nélkül: alapvető gazdasági, cégjogi, munkajogi ismeretek, pénzügyi, számviteli, adózási tudnivalók. Üzleti tervezés, kockázatelemzés, piackutatási, különféle marketing és értékesítési technikák ismerete. Ismernie kell a hatékony és korszerű kommunikáció alapjait. Emellett nem árt, ha rendelkezik alapvető vállalkozásfinanszírozási ismeretekkel, tisztában a követeléskezelés alapvető szabályaival, lehetőségeivel.

Ha több emberrel, több alkalmazottal dolgozik, akkor tisztában kell lennie azzal is, hogyan kell meghatározni az egyes feladat- és felelősségi köröket, hogyan ellenőrizze a kiadott utasítások végrehajtását, azt, hogyan juthat olyan információkhoz cége működéséről, melyekre egy adott döntés meghozatalához van szükség.

Az itt felsoroltak kb. 6-8 különböző foglalkozást jelentenek, természetesen nincs az a vállalkozó, aki mindehhez egy személyben ért. Meggyőződésünk, hogy vezetőként (vállalkozóként mindannyian kicsit azok is vagyunk) legalább azzal tisztában kell lennünk, hogy munkánkhoz milyen információkra van szükség és azokat honnan szerezhetjük meg.

Hogyan, hol lehet elsajátítani ezeket az ismereteket? 

Az első kérdésre adott válaszban említett képzési formákon túl egy részük megtanulható szakkönyvekből, és az internetről is. Az internettel azonban vigyázni kell: szinte minden témában sajnos nagyon sok fél- és téves információ jelenik meg, ami egy adott témában teljesen járatlan vállalkozó számára kimondottan veszélyes is lehet.

Ezért egy-egy részterület esetén azt javasoljuk, érdemes lehet elmenni egy azzal foglalkozó konferenciára, vagy egy-két napos előadás-sorozatra, vagy felkeresni egy azzal foglalkozó szakértőt. Ha egy adott tárgyban legalább az alapvető tudásra megbízható forrásból tettünk szert, onnantól sokkal könnyebben tudjuk majd szűrni a téves információkat.

Érdemes felkeresni (ha van közelünkben) egy vállalkozói inkubátorházat, sokszor ott is szerveznek ingyenes képzéseket, tanfolyamokat. Keressünk kapcsolatokat a különböző szakmai jellegű közösségi portálokon, fórumokon. A Linkedinen is találunk olyan csoportokat, melynek tagjai vállalkozók, vagy egy adott témával foglalkozik és a csoport tagjai között az adott területen jártas szakértőktől lehet kérdezni. A másik hasznos oldal a Meetup, itt is találunk különféle vállalkozói csoportokat, illetve rendezvényeket, ahol tudás megszerzése mellett problémafeltárásra, tapasztalatcserére is van lehetőség.

Vannak-e tevékenységek, amelyeket ki lehet szerveznie a vállalkozónak, s ha igen, melyek ezek? Mi alapján érdemes eldönteni?

      Azt, hogy egy vállalkozás mely tevékenységeket szervez ki, alapvetően két dolog határoz meg: a cég mérete (most főleg az anyagiakra gondolunk) és az, hogy egy adott szolgáltatásra milyen gyakorisággal van szüksége. Még viszonylag nagyobb (3-500 millió Ft körüli árbevétel) cégek között is tipikusan kiszervezett szolgáltatások közé tartozik a könyvelés, a marketing, a jogi szolgáltatás, a rendszergazdai teendők ellátása. Még egy ekkora cégnek sem feltétlen éri meg saját, főállású könyvelőt fizetnie. Ugyancsak nem érdemes például egy reprezentatív, belvárosi irodát fenntartani, ha csak havonta két-három olyan tárgyalást tartanánk benne, ami megköveteli. Ugyanígy nem éri meg évi néhány komolyabb szállítási feladat miatt kisteherautót vásárolni. Bármilyen folyamat, szolgáltatás kiszervezése esetén vizsgáljuk meg a következőt: ha cégen belül végezzük, mennyibe kerül havonta annak fenntartása, és mennyire használjuk azt ki. Ha úgy látjuk, sok az „üresjárat”, érdemes a kiszervezés mellett dönteni, hiszen az így felszabaduló pénzt megfelelő reklámra, vagy árukészletre költve növelhetjük cégünk jövedelmezőségét.  

A kiszervezett feladatoknál gondot jelenthet a megfelelő, megbízható szolgáltató megtalálása, nem ritkán előfordul, hogy csak a 3-4. partnerrel leszünk végül elégedettek.

Vállalkozónak születni kell vagy tanulható?

Mint mindenhez, szükség van hozzá néhány adottságra (ezek jelentős része természetesen fejleszthető), néhány tulajdonságra és természetesen szükség van hozzá tudásra, ami tanulással megszerezhető. Szükség van némi érzékre, szimatra, tudni kell emberekkel bánni. Nagyon fontos a következetesség is: egy vállalkozás nem jótékonysági intézmény, vállalkozóként a saját pénzünket, saját egzisztenciánkat kockáztatjuk, meg kell tanulnunk azt, hogyan tudhatjuk mindezt biztonságban, amennyire lehetséges.

Vállalkozóként talán az első, és legfontosabb, amivel tisztában kell lennünk az, hogy immáron saját magunkért vagyunk felelősek, nem mondhatjuk valamire azt, hogy nem érdekel, vagy hogy nem a mi dolgunk. Vállalkozni az alkalmazotti léthez képest fokozott felelősséget és kockázatvállalást jelent. Ha valaki nem érzi magát alkalmasnak ennek viselésére, legyen bármilyen jó szakember, a vállalkozás világa valószínűleg nem neki való.

Milyen alapvégzettségű, más szakemberek képezhetők ki könnyen vállalkozókká? 

Nincs ilyen szabály. Vállalkozói képzésünkön, illetve előadásaimon találkoztam mindenféle szakmából érkező induló, és már aktív vállalkozókkal. Azt látjuk, inkább néhány tulajdonsággal kell valakinek rendelkeznie ahhoz, hogy vállalkozóként is megállja a helyét: fontos a nyitottság, a tanulási hajlandóság. Tisztában kell lennie saját tudásának, képességeinek határaival, ha szükséges, ne szégyelljen tanácsot kérni. Kritikusnak is kell lennie saját magához, ugyanis a piac is az lesz. Írásban és szóban is tudnia és mernie kell megszólalni. A sort még hosszasan lehetne folytatni.

Ha valaki sikeres vállalkozó szeretne lenni, vegye számba, miben jó, és mi az, amiben vállalkozása érdekében fejlődnie kell. Ha tudja, hol van szüksége fejlődésre, keresse meg és vegye igénybe a rendelkezésére álló lehetőségeket. Lehet bármilyen jó vállalkozási ötletünk, az semmit nem ér, ha rosszul fogunk neki a megvalósításnak. Az, hogy helyesen induljunk neki, kizárólag rajtunk múlik: ezt pedig kezdjük a hozzá szükséges tudás megszerzésével, és a szükséges képességek fejlesztésével.

Ha úgy gondolod, van olyan ismerősöd, akinek hasznosak lehetnek az itt leírtak, kérlek, oszd meg vele. Ha más véleményed van, vagy más tapasztalataid vannak, kérem, írd meg.

Az Első

Szia! Attila vagyok, az Első. A Gazdagsag.hu megálmodója és alapítója. A weboldal több weboldal egyesítésével jött létre és fejlődik önállóan tovább. A tanácsom: ne csak olvass, hanem hasznosíts és küzdj meg a céljaidért. Megéri!

Vélemény, hozzászólás?

Legújabb innen - Anyagi Gazdagság