A megelőzés a legfontosabb, ha el akarod kerülni a Kiégést!

A megelőzés a legfontosabb, ha el akarod kerülni a Kiégést!

A motiváció elvesztése, avagy a kiégés – vagy a szaknyelvben burnout – komoly probléma. Nem csak a szellemi- és kreatív munkát végző emberek szembesülnek vele rendszeresen, hanem bárki élő ember fia. A burnout az embereket hétköznapi biorobotokká formáló világ egyik hozadéka.

Kiégésnek, a motiváció elvesztésének számít már az is, ha túl gyakran fáradt, rosszkedvű vagy, vagy már hétvégén, szabadidődben sem tudsz mit kezdeni magaddal. Nagyobb a baj, ha mindez a munkahelyi kiégéssel és motiválatlansággal párosul, hiszen így lényegében a nap 24 órájában teljes katatón állapotban élsz.

Ha veled minden rendben van (így legyen!), és azt gondolod, hogy nem fenyeget ez a veszély, akkor is érdemes odafigyelni a problémára, mert vannak árulkodó jelei. Ha ezeket nem fedezed fel időben, akkor bizony elkerülhetetlenné válik, hogy elindulj a lejtőn lefelé…

A kiégés egy folyamatos negatív érzelmi megélést jelent. A munkahelyen például akkor kerülhetsz ilyen állapotba, ha belefáradsz a napi rutinba (a fizetés ilyenkor tökmindegy, a világ tele van jól kereső, de totál kiégett emberekkel), vagy úgy érzed, hogy akadályozva vagy a cégen belül.

A kiégés kapcsán a legveszélyeztetettebb az a réteg, amelyik napi szinten tart kapcsolatot más emberekkel. Például:

  • a tanárok,
  • középvezetők,
  • ügyfélszolgálaton dolgozó emberek,
  • üzletkötők,
  • eladók,
  • egészségügyi dolgozók (!).

Alkatilag is vannak olyan emberek, akik hajlamosabbak a kiégésre, ők azok, akik nagyon nehezen dolgozzák fel a különféle stresszes helyzeteket, a bizonytalanságot, esetleg azt, ha csapatmunkában hibáznak.

A munkahelyi motiváció elvesztésében az otthoni körülmények is mindig szerepet játszanak!

Ha otthon baj van, ha a magánéleted sivár, kiüresedőben van, nincsenek barátaid, nem tartod a kapcsolatot a családtagjaiddal, nem mész el kikapcsolódni, akkor teljesen elveszíted céljaidat, beteg leszel – előbb mentálisan, aztán testileg is.

Vajon mit tehetsz az ellen, hogy megelőzd a kiégést?

Ami fontos, hogy a kiégés egy folyamat, ami ciklikusan jelentkezik (nincs ember a Földön, akit soha ne környékezne meg a probléma).

A kiégés legerősebb oka Te magad vagy:

  • ha mindig túl magasra teszed a mércét,
  • ha nincs önbizalmad,
  • ha a siker elmaradását nehezen dolgozod fel…

Ez ellen szerencsére tehetsz apróbb örömök, kisebb célok elérésével, kikapcsolódással.

Ha a munkahelyen állandó nyomásnak, lelki terrornak vagy kitéve a főnökök vagy a munkatársak részéről, szintén Te magad vagy a legnagyobb gond >>>> változtatnod/váltanod kellene, de nem teszed meg ilyen-olyan indokkal!

Pedig az önálló gondolatok lassú elvesztése és a félelem térnyerése nem lehet senki életében opció.

Éppen ezért

  • mindig bízz magadban,
  • bízz a saját tudásodban,
  • hagyj időt kikapcsolódásra és feltöltődésre,
  • ne kudarcként éld meg, ha egy siker elmarad,
  • ha belefáradsz a munkádba, keress más lehetőséget,
  • mindig keresd az apró örömöket az életben,

Ha ezeket betartod, a kiégés szinte lehetetlen lesz! Sok sikert és örömteli, izgalmas életet!

Minden vélemény számít!