Crowfounding: sok pénzt is szerezhetsz közösségi támogatással

Crowfounding: sok pénzt is szerezhetsz közösségi finanszírozással

Van, hogy bárhogyan is szeretnél, nem sikerül befektetőket szerezned az ötletedhez. Nos, ha ügyes vagy, akkor ez ne lehet gond, hiszen a crowfounding (közösségi finanszírozási forma) is reménnyel kecsegtet.

Kickstarter – túl az 1 milliárd dolláron!

A legkedveltebb amerikai közösségi pénzgyűjtő oldal, a Kickstarter üzemeltetői március elején azt jelentették be, hogy a projektekre érkező adományok eddigi értéke meghaladta az 1 milliárd dollárt.

A crowdfunding, vagyis a közösségi finanszírozás a legütemesebben fejlődő támogatási forma internetszerte. Itthon is volt már pár kezdeményezés, a magyar „kickstarterek” két éve jelentek meg  (pl. ndulj.be, kezdheted.hu, creativeselector.hu), de a komoly áttörésre még várni kell.

A közösségi támogatási modell előfinanszírozásnak minősül,

amely keretében a támogatók mintegy meghitelezik a projekt kiadásait, és ezért viszonzásul hozzájuthatnak a termékhez, vagy annak speciális változataihoz.

Nemzetközi szinten egyre általánosabb, hogyha valakinek van egy jó könyve, lemeze, innovatív terméke, vagy művészeti projekt ötlete, ilyen formában hamarabb juthat pénzhez.

A crowdfunding pályafutásának kezdete 2009-hez köthető, ugyanis a gazdasági válságnak köszönhetően ekkor szűkült be a bankok hitelezési kapacitása.

Indulj.be

Az amerikai Kickstarter működési modelljét fejlesztette tovább az Indulj.be kigondolói úgy, hogy a szokásos pénzgyűjtés helyett inkább a kreatív ötletek összpontosítására figyelnek.

A hangsúly, és a működés kulcsa náluk is a közösség erejében van elrejtve. A közösséget magát ismerősök alkotják, és ezt összevonva az előértékesítés eljárásával egy innovatív szemléletű, kreatív értékesítői rendszert képeznek, amely megadja az esélyt az ötletek megvalósulására.

A magyar közösség még csak ízlelgeti ezt az új finanszírozási irányvonalat, a projektek gazdái még félénkek, nem igazán kreatívak, a közösség is meglehetősen visszafogott az adakozásban, és az online fizetési módszerek felé is alacsony a bizalom. Az áttörés persze akármikor bekövetkezhet, köszönhetően az oldalak üzemeltetői igyekezetének

A Creative Selector és az Indulj.be jelenleg pár projektre gyűjt csak támogatókat, míg a Kezdheted.hu éppen most gondolja át eddigi eredményeit, és új, sikerre vivő lehetőségek után kutat.

Persze ezen adománygyűjtő oldalak sikersztorikat is elkönyvelhettek már: a Creative Selectoron 590.000. Ft-ot gyűjtöttek össze a lelkes támogatók a „Minden napra egy csana” kezdeményezés részére, amely segít a családi napközik létrejöttében.

A „Csana”, vagyis a családi napközi, egy olyan hivatalos, ellenőrzött hely, ahol az elfoglalt szülők gyermekei minőségi felügyeletben részesülnek, amíg a szülők nem lehetnek velük – mindezt a bölcsőde, az ovi, vagy az iskolai napközi helyettesítésére.

A creativeselector.hu honlapján már több projektnek jött össze 300.000. Ft körüli összeget, de ez a legelső eset, hogy a félmilliót is meghaladta az egyéni támogatók által összeadott támogatás értéke.

Az is feltűnő, hogy bár szép számmal nézegetik a projekteket, de a támogatók száma kevés. A hazai oldalak elsődleges feladata az, hogy felhívja a felhasználók figyelmét arra, hogy sokszámú, kisösszegű támogatással is elérhető egy cél, és 4–500 ezer forint is gyorsan összegyűlhet, ha a segítő szándék megvan.

Aki így szeretne itthon pénzhez jutni, az legyen türelemmel, nincs rá garancia, hogy rövid idő alatt összegyűlik a szükséges pénz. Minden esetre egy próbát megér a dolog. Sok sikert!

Minden vélemény számít!